Zprávy z žákovských kampaní – Gymnázium Olomouc-Hejčín a SOŠ obchodu a služeb
DEBATY O KLIMATICKÝCH ZMĚNÁCH I O PLÝTVÁNÍ POTRAVINAMI. MEZINÁRODNÍ PROJEKT GET UP AND GOALS PŘINÁŠÍ PRVNÍ VÝSLEDKY
3.7.2019 Autor: red
GET UP and GOALS! je evropský projekt globálního rozvojového vzdělávání, který je realizován po dobu tří let ve dvanácti evropských zemích. Česká republika není výjimkou, v současné době je v projektu zapojeno deset škol, z toho tři jsou z Olomouce, a to Gymnázium Olomouc – Hejčín, ZŠ a MŠ Svatoplukova a SOŠ obchodu a služeb Olomouc. S ukončením školního roku nese projekt výsledky v podobě aktivit na jednotlivých školách.
Gymnázium Olomouc – Hejčín
Hlavní cílovou skupinou projektu jsou pedagogové, kteří získávají odborné znalosti v oblasti “Cílů udržitelného rozvoje” a dovednosti v tom, jak komplexní témata těchto cílů začleňovat do výuky. Pedagogové dále pomáhají aktivním skupinám žáků a studentů s realizací vlastních osvětových komunitních miniprojektů o Cílech udržitelného rozvoje.
Na Gymnáziu Olomouc – Hejčín v uplynulém školním roce realizovali projektový den s názvem Kapka. Třicet žáků gymnázia si v rámci tohoto dne připravilo tematické workshopy na téma klimatických změn pro devadesát žáků osmých tříd ze třech základních škol. Studenti sami vytvořili scénáře jednotlivých stanovišť a připravili vhodné pomůcky. Zároveň jednotlivé workshopy samostatně vedli, zatímco učitelé byli v roli koučů a mentorů. “Naším hlavním cílem bylo upozornit na problémy, které se nás osobně velmi dotýkají, a zároveň si uvědomit, že žáci mají možnost změnit své okolí a sami sebe. Možná jsou pouhou ‘kapkou’ v oceánu, ale pokud těch ‘kapek’ bude velké množství, tak mají možnost změnit mnohé,” uvedli učitelé.
Na olomoucké Střední odborné škole obchodu a služeb se zaměřili na problematiku plýtvání potravinami. “Na naší škole jsme se v uplynulém školním roce realizovali projekt, do kterého se zapojila většina studentů naší školy. Po celý rok jsme se zabývali tím, jak neplýtvat s potravinami, jak vařit bezezbytkově, případně jak zbytky zpracovat. Studenti se zúčastnili přednášek s touto tématikou, vytvářeli plakáty s radami, jak šetrně nakládat s potravinami, a v rámci odborného výcviku absolvovali kurz Jak zpracovávat zbytky ve studené kuchyni a pekli sušenky z mláta. Součástí našeho projektu byla pomoc spolku vozíčkářů Trend, kdy se naši studenti zapojili do charitativní sbírky Zasukované tkaničky a v rámci benefičního koncertu pro Zasukované tkaničky, který se konal dne 24. dubna 2019 na Horním náměstí v Olomouci, jsme veřejnost seznámili s naším projektem a nabízeli jsme malé občerstvení – sušenky z mláta,” popsala aktivity Vladislava Řihošková, tamní učitelka zapojená do projektu Get up and Goals! Cílem bylo přimět žáky školy více přemýšlet o tom, kde a co nakupují a jak následně s potravinami nakládat, aby nakonec neskončily v popelnici. “Myslíme si, že celý uplynulý školní rok byl úspěšný. V rámci projektu jsme se seznámili se spoustou lidí, kteří nám předali nové informace a zkušenosti v oblasti, o které jsme do té doby moc nepřemýšleli, protože potravin je všude dostatek a vše je dostupné,” doplnila Řihošková.
A co dává samotný projekt učitelům? “Již dlouho se ve své práci učitele zabývám problematikou globálního rozvojového vzdělávání. Jsem přesvědčen, že rozvíjí dovednosti a podporuje vytváření hodnot a postojů tak, aby mí žáci byli schopni a ochotni aktivně se podílet na řešení lokálních a globálních problémů. Možnost vidět, jak v ostatních zemích řeší problematiku globálního rozvojového vzdělávání, mi přišla jako skvělá příležitost. Proto jsem byl moc rád, když naše škola dostala možnost připojit se k tomuto projektu. Spolupráce mi přinesla možnost spolupracovat s jinými školami v regionu, otestovat zajímavé výukové materiály, poznat učitele z jiných zemí, kteří mají podobné smýšlení o globálním rozvojovém vzdělávání,” řekl František Brauner z gymnázia v Hejčíně.
Děkujeme za uveřejnění Olomouc.cz